En mysmiddag med frugan ;)

Toast Skagen

Helstekt biffrad med rotsakstårta och kantarellsås

Hjortronpannacotta med havreflan

Lite drinkar under kvällens matlagning

Har myskväll idag och lagar trerätters middag. Vi har inlett kvällen med lite drinkar.

Melonball

Alf Laila Wa Leila

Aguila

Efes

Firar min 31 årsdag idag.

Idag blev det födelsedags kladdkaka och den blev riktigt god

Så här ser man ut när man har fyllt 31år

Pegasus world, Side, Turkiet 2013.

Vi bestämde oss för att åka till Turkiet nu under hösten. Kändes som att vi ville åka till Turkiet även i år fast vi var till Egypten i sommar.  Blev en ganska spontan resa. Vi bestämde oss för att överraska barnen och berättade inget till dem förrän vi checkade in på Luleå airport.  Överraskningen blev väldigt lyckad. Tjejerna blev så överraskade och glada. Nova trodde att hon drömde och blev väldigt orolig om vad fröken skulle säga. Vi måste ju ringa henne. Vi berättade åt tjejerna att deras fröken redan visste det. Att de vetat om det ett tag.

Så sen åkte vi till Pegasus World som tjejerna velat åka till ett tag. Flygresan gick mycket smidigt. Bra mat på flyget. Tjejerna sov en stund på planet. Bussresan tog en timme ungefär utan stopp från antaylas flygplats till vårt hotell. Vi var framme ca 03.30 på natten. Vi checkade in först av alla. Fick vägbeskrivning till rummet sen levererades väskorna dit snabbt. Vi var i säng strax innan 4 och vi ställde klockan på 9 för att hinna med frukosten. Behöver knappast säga att vi somnade snabbt och sov väldigt gott dessa 5 timmar. i vaknade väldigt utvilade tro det eller ej.

Hotellet var mycket stort. Vi fick spana på kartan över området för att se vart vi skulle gå för att äta frukost. Det fanns mycket att välja mellan. Till Novas stora lycka pannkakor oh plättar med en massa olika sylter att välja mellan. Även omeletter, ägg i alla former, och bröd. Det fanns allt möjligt till och med efterrätter redan till frukost i fall man skulle vilja äta det. Det som var lite tråkigt var juicen till frukost var inte allt för god men vi lärde oss att om man tog liteapelsinjuice, ganska mycket citronjuice och lite vatten så fick vi en ganska behaglig smak på drycken.

Maten överlag på hotellet var väldigt bra. Det fanns mycket att välja mellan varje dag och det som vi åt var väldigt gott. Bra kryddat. Grillat fanns på menyn varje dag.

Varje kväll var det minidisko. Detta var väldigt bra tyckte vi och tjejerna verkade trivas väldigt bra. En av de bästa sakerna var att alla barnen kände sig delaktiga för att de kommunicerade med dem både på engelska, svenska, danska, finska, tyska, ryska, turkiska m.m.

Underhållningen på kvällarna varierade lite. Den bästa kvällen var när det var en tävling mellan fyra olika kvinnor i publiken. Vi fick skratta gott. Sen var det olika shower av blandad kvalité under veckan.

Entertainmentteamet upplevde vi att man inte såg speciellt mycket under dagtid, vilket var lite tråkigt. De verkade inte speciellt engagerade i  de olika aktiviteterna. Om detta berodde på att vi var i slutet av säsongen eller om det överlag är på detta vis är inget vi kan säga säkert. Var med i vattenpoolo en dag. Var en av de få dagar som de fick ihop ett lag.

Vädret under vår vistelse var till största delen sol, klarblå himmel och ca 30 grader. Dagen innan vi åkte hem var det lite ökning, fortfarande varmt. På kvällen började det regna. Sen på morgonen sista dagen var det fortfarande molnigt. när vi klev på bussen på väg hem började det regna igen. Vi hade ganska tur med värdet i alla fall.

Poolen var stor ca 10000 kvm. Var härligt att bada i den. Mysigt med fontäner och liknande. Den stora ytan av poolen gjorde nog att det inte blev speciellt uppvärmt av solen. Var ganska kallt vatten i poolen. Större delen av poolen hade ett djup på 150 cm. Vilket innebar att Nova inte bottnade. Hon har fått kämpa på och denna semester har hon lärt sig att simma över vattenytan och utan sin cyklop. :)

Vi är ganska van med att det finns mycket med barer, på detta hotell upplevde vi att det var ganska få barer. Sen var dryckerna som serverades inte speciellt goda och innehöll för den delen inte många droppar alkohol.

Stranden var direkt i anslutning till hotellet. Den var mycket fin och alla gånger vi var ner dit fanns det solstolar. Vattnet var fortfarande varmt och behagligt. Barnen badade mycket mer än vanligt i havet. Nova tyckte mycket om att leka i vågorna.

Vi hade turen och fick en av de renoverade familjesviterna på hotellet. Var ganska litet rum för att vara en svit, en väldigt fin. Det som kändes väldigt bra var att saftyboxen ingick i priset. Det som var väldigt dåligt var städningen. Under all kritik faktiskt. Var inte många dagar som rummet blev städat och när de gjort det så hade de glömt tömma sopkorgen. Tagit handdukar men inte lämnat några nya. Glömt fylla på med toapapper m.m. Fanns ingenstans att hänga upp blöta kläder eller kläder som man velat tvätta upp förutom räcket till balkongen. Det var lite dåligt. Sen det värsta om man frågar barnen och min fru var att rummet var fullt med mygg. Fast vi inte haft uppe balkongdörren. Vi tyckte att de verkade komma in via ventilationen i toaletten. Wilma och min fru var mest utsatta och de såg ut som prickigkorvar. Wilma fick många och små mygget medan min fru fick många men stora myggbett (typ som femkronor).

Shoppingen i Turkiet gör oss aldrig besviken. Blir alltid en massa inköp och även denna gång. Vi åkte till Side och till Manavgat nästan varje dag. Älskar att promenera runt på olika marknader men även i affärer på de mindre gatorna. Det är där man gör de bästa affärerna. Som vanligt fick jag höra att jag såg turkisk ut och som vanligt ville de flesta behålla Nova. Blev erbjuden en hel affär för henne.

Var väldigt vackert i Turkiet i år. Inte lika uttorkat som det varit andra år som vi åkt. Vi fick se en massa plantage med frukter. Det är så mysigt. Önskar att kan kunde ha såna fruktträd hemma i trädgården. Men det svenska klimatet är ju nye direkt det optimala för detta.

Det var allt för denna gång. Får se vart nästa resa bär av. :)

Som vanligt finns det fler bilder på min facebook för dem som är intresserade.

Magbild

Var ett tag nu sen jag tog en magbild. Här kommer en från idag.
(1 år och ca 4,5 månader sen operationen.)

Ser ni någon skillnad sen tidigare?

En värmande jacka behövs i kylan

Älskar min nya jacka.

Några nya snygga skjortor

Har fyllt på garderoben med några nya skjortor.